
Martin Grankvist, kundansvarig på Expo Image och med många års erfarenhet i mässbranschen ger sina bästa tips på hur du lyckas med ditt mässdeltagande.
Varför ska man ställa ut på en mässa?
En mässa ger helt unika förutsättningar att visa upp ditt företag och knyta nya kontakter, eftersom man på kort tid möter många potentiella kunder och beslutsfattare som dessutom är inställda på att ta emot din information.
Vad är viktigt att tänka på inför en mässa?
Innan man börjar planera för en mässa är det viktigt att ställa frågan ”varför är just vi med?”. Vanliga skäl är att man vill möta befintliga kunder, jaga leads, bygga varumärket eller lansera en ny produkt eller tjänst. Beroende på syftet anpassar man montern och strategin i montern.
Det är även viktigt att i ett tidigt skede bestämma vad man ska göra efter mässan. Man kan till exempel planera för att ringa alla leads man har fått, uppdatera kundregister, skicka information till dem som vill ha och tacka alla som var i montern. Det är efter mässan som arbetet startar.
Det är också viktigt tänka på hela mässåret och vilka mässor man vill vara med på. När du planerar din mässmonter ska du utgå från årets största event. Då kan du planera och producera material till den stora montern, och använda delar av det materialet till mindre event även om de ligger tidigare på året. Det blir mer ekonomiskt och man får dessutom samma utseende på alla montrar.
Detta är självklart bara några saker man bör tänka på innan man deltar i ett event. Det viktiga är att man tänker över syftet med varför man ska deltaga.
Vad kan Expo Image hjälpa till med vad gäller mässmontrar?
Vi kan hjälpa dig med helheten. Allt från idé, design, produktion, transport, montering, och lagring. Vi har stor erfarenhet av mässor i Sverige och utomlands. Kontakta oss idag så diskuterar vi gärna dina frågor och ideér!
Se exempel på montrar som vi har gjort